Zware ladingen

9

In de haven van Antwerpen is een zware vlotkraan onmisbaar. Ze is nodig voor montagewerk, om sluisdeuren te lichten, om uitzonderlijke zware ladingen te tillen en om bergingen uit te voeren. Na de Eerste Wereldoorlog kwam daarom een 150tonskraan  in dienst, de zogenaamde ‘Grote Gust’. Vandaag is er de varende hijsbok Brabo die ladingen tot 800 ton aankan.

GROTE GUST

Na de eerste Wereldoorlog kon de stad Antwerpen een zware vlotkraan aankopen van de werf Gusto Smulders  in Schiedam. Ze was er besteld  door Rusland maar door de revolutie was de opdracht niet nagekomen. De ‘Gustokraan’ kreeg spoedig de roepnaam  ‘Grote Gust’ ook al heette ze officieel ‘Vlotkraan 1’. Grote Gust had een stoomelektrische aandrijving. Een stoommachine dreef twee dynamo’s aan die op hun beurt drijfkracht leverden voor de tien elektrische kraanmotoren.

Grote Gust werd in 1940 door de geallieerden  tot zinken gebracht.  Na de oorlog bestelde  de stad een nieuwe 150-tonskraan bij de werf Gusto. Deze tweede Grote Gust kwam in 1950 in dienst. Deze vlotkraan was te vergelijken met haar voorganger. Alleen gebeurde  de aandrijving nu diesel- elektrisch. Grote Gust II werd in 1988 verkocht aan een  aannemer die de kraan nog tot  2006 bleef gebruiken.  In november  van  dat  jaar  zonk ze tijdens werken aan de Kattendijksluis.

BRABO

De hijsbok Brabo kwam in 1981 in dienst. De constructeurs waren Cockerill Yards Hoboken en Boomse Metaalwerken. Met de twee 400- tons hoofdtakels samen kan Brabo lasten tot 800 ton hijsen. De kraan zelf kan niet zwenken op de ponton, maar dankzij twee Voight-Schneider- propellers kan Brabo zelf varen en heel precies manoeuvreren.

10