Meer dan 750 jaar havenkranen in Antwerpen [1263 – 2015]

In 1263 was er voor het eerst sprake van een kraan in de haven van Antwerpen. De Scheldestad was een van de eerste Europese steden waar een kraan werd opgericht. En Antwerpen is de enige stad die deze dienstverlening gedurende de volgende 750 jaar zo goed als ononderbroken heeft verdergezet.

HK1

MONUMENTAAL  TECHNISCH ERFGOED

De kranen van Antwerpen werden  eeuwenlang met  mankracht  aangedreven, en evolueerden sinds het einde van de negentiende eeuw razendsnel mee met de technologische  ontwikkelingen: stoom, waterdruk,  elektriciteit…

Toen de stad in 1974 de hydraulische havenwerktuigen buiten bedrijf stelde,  besliste ze om een ‘technologisch archief’ of een museumcollectie van havenkranen  aan te leggen.  Het MAS beheert  op dit moment  de grootste  en meest  diverse museale collectie havenkranen ter wereld: 18 kranen van 15 verschillende binnen- en buitenlandse constructeurs. De meeste kranen zijn beschermd als monument. Vlotkraan 9 is beschermd als varend erfgoed.

HK3

De historische havenkranen  vormen een vanzelfsprekend monumentaal patrimonium voor de havenstad Antwerpen. De kranen van de Antwerpse haven bepalen mee het beeld en de identiteit van de havenstad. Met hun fascinerende silhouetten markeren  ze de overgang tussen  water  en land, tussen stad en haven.