Drijvende kranen

HK6

Vanaf 1903 werden drijvende kranen ingezet om bulkgoederen over te slaan in de Antwerpse dokken. Zeeschepen konden midden in een dok aan een meerboei aanmeren en vlotkranen brachten met behulp van grijpers de lading over in of uit lichters. In 1940 was de vloot uitgegroeid tot 14 vlotkranen met een hijsvermogen van 3,5 tot 10 ton. Ze werden allemaal aangedreven door stoom. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen er nog 13 nieuwe drijvende grijperkranen bij.

HK7

Bekijk een filmpje over de Antwerpse vlotkranen.

VLOTKRAAN 9

Vlotkraan 9 werd in 1948 samen met vijf andere vlotkranen besteld als herstel van de oorlogsschade. Het ontwerp was gebaseerd op de Vlotkranen 15 en 16 die in 1938 waren aangekocht  bij Boomse Metaalwerken. Het is opvallend dat men na de oorlog toch nog voor stoomkranen koos, terwijl al in 1928  de eerste  drijvende graanzuigers  met dieselaandrijving in dienst kwamen.

Dit type van vlotkraan was vooral ontworpen  om bulkgoederen te laden en lossen met behulp van grijpers. Drie snelle stoommachines zorgden voor de aandrijving om te hijsen en te rijden, te zwenken en te toppen.

Met een reikwijdte van 28 meter kon de vlotkraan over de volledige breedte van een zeeschip reiken. Grote zeeschepen waren toen 19 meter breed, de limiet van het Suezkanaal. Bij kleinere zeeschepen van 14 meter kon de kraan volledig over het schip heen reiken, tot boven een lichter langszij of tot op de kaai.

VAREND ERFGOED

Vlotkraan 9 was actief in de Antwerpse haven van 1951 tot  1983. Sinds 2010 is ze door de Vlaamse regering beschermd als varend erfgoed. Het is één van de laatste  varende stoomtuigen in ons land en één van de laatste drijvende stoomkranen in Europa.